4t d'ESO: Benvinguts!
1.- Subratlla el nexe de cada oració composta i anota a la dreta si es tracta d’una coordinada (C), o subordinada (S). Assenyala si es tracta de substantives (Subs), o adverbials (Adv). Completa la classificació amb la funció sintàctica que tenen o la classe que són.
a. Com més s’investiga, més avança la ciència. -S. Adv. Comparativa
b. No m’agrada que arribes tard. -S. Subs. Subjecte
c. Vist que heu acabat, podeu eixir.
d. Qui canta els seus mals espanta.
e. No el perdonaré tret que no s’excuse.
f. El meu desig és que vingues a veure’m.
g. Este xic no és el que semblava.
h. No s’ha presentat a l’examen de por que el suspenguen.
i. No sé quan vindrà.
j. No canviarà l’oratge fins que arribe la primavera.
k. Sap orientar-se bé.
l. Canta tan malament que l’han fet fora de la coral.
m. Digueu-me si encara falta molt.
n. Per molt que li ho expliques, no t’ha d’entendre.
o. Dóna això a qui ho necessite.
p. Et recordes qui t’ho ha dit?
q. Podeu suprimir este mot sense que es perda el sentit.
r. Tinc el pressentiment que no vindran.
s. No ha menjat, ni tan sols ha begut durant hores.
t. És digne que li facen un monument.
u. Qui més, qui menys, tots estan implicats.
v. T’avindràs al fet que ell no tornarà més.
x. No em desagrada, més aviat em resulta estrany.
y. El pa és desitjat pel qui passa fam.
z. Per fi han venut el pis, així, s’han comprat una casa al camp.
1. Ells no volen anar de cap manera, amb tot, crec que anirien.
2. No em va malament, ans al contrari, m’agrada.
3. No solament ho va dir, sinó que ho va fer.
4. Ell estudiava mentre que jo escoltava música.
5. Quants esforços he fet per tal de comprar un cotxe.
a. Com més s’investiga, més avança la ciència. -S. Adv. Comparativa
b. No m’agrada que arribes tard. -S. Subs. Subjecte
c. Vist que heu acabat, podeu eixir.
d. Qui canta els seus mals espanta.
e. No el perdonaré tret que no s’excuse.
f. El meu desig és que vingues a veure’m.
g. Este xic no és el que semblava.
h. No s’ha presentat a l’examen de por que el suspenguen.
i. No sé quan vindrà.
j. No canviarà l’oratge fins que arribe la primavera.
k. Sap orientar-se bé.
l. Canta tan malament que l’han fet fora de la coral.
m. Digueu-me si encara falta molt.
n. Per molt que li ho expliques, no t’ha d’entendre.
o. Dóna això a qui ho necessite.
p. Et recordes qui t’ho ha dit?
q. Podeu suprimir este mot sense que es perda el sentit.
r. Tinc el pressentiment que no vindran.
s. No ha menjat, ni tan sols ha begut durant hores.
t. És digne que li facen un monument.
u. Qui més, qui menys, tots estan implicats.
v. T’avindràs al fet que ell no tornarà més.
x. No em desagrada, més aviat em resulta estrany.
y. El pa és desitjat pel qui passa fam.
z. Per fi han venut el pis, així, s’han comprat una casa al camp.
1. Ells no volen anar de cap manera, amb tot, crec que anirien.
2. No em va malament, ans al contrari, m’agrada.
3. No solament ho va dir, sinó que ho va fer.
4. Ell estudiava mentre que jo escoltava música.
5. Quants esforços he fet per tal de comprar un cotxe.
2. En quines d’estes oracions compostes és incorrecte l’ús de la preposició. Fes una creu al damunt de la preposició incorrecta, i refés tota l’oració correctament.
a. No t’adones de que hi ha perill?
b. Tinc sospites de que és culpable.
c. Està acostumat a que l’ajuden en tot.
d. M’agrada somiar amb el fet que em toca la loteria.
e. No sé de què parles.
a. No t’adones de que hi ha perill?
b. Tinc sospites de que és culpable.
c. Està acostumat a que l’ajuden en tot.
d. M’agrada somiar amb el fet que em toca la loteria.
e. No sé de què parles.
FORMES |
FUNCIONS del pronom relatiu |
|
Oració sub. adjectiva especificativa |
Oració sub. adjectiva explicativa |
------------------------------------- Subjecte, CD, CC temps |
QUE |
QUE art + QUAL |
|
QUI, QUÈ art + QUAL |
CI, CRV, CC |
|
ON, QUÈ art + QUAL |
CC lloc |
|
(prep) + art + QUAL |
Compl. Del nom |
Us dadhereixo material per a treballar
Complements del Verb i pronoms febles.pdf (386521)
Lite cat als anys 30.pdf (320020)
Oracions Subordinades 4t.pdf (190443)
Pronoms relatius.pdf (397509)
Lite cat als anys 30.pdf (320020)
Oracions Subordinades 4t.pdf (190443)
Pronoms relatius.pdf (397509)
Avaluacions diagnòstiques de 4t d'ESO
Per a fer pàctica de l'avaluació diagnòstica, aquí tenim alguns exemples:
Expressió escrita
- Per a fer un seguiment de la vostra expressió escrita, aquí teniu un model.
- Per al model de rúbrica textual, cliqueu aquí.
Es publicarà els millors textos de "fets estranys"!
Ànims amb les produccions i... no oblideu escriure ADEQUADAMENT, COHERENTMENT, de forma COHESIONADA i fer una CORRECCIÓ LINGÜÍSTICA abans de lliurar-ho!
Curs 2015-16
Matèria d'examen del 3r trimestre:
-Literatura:
L'avantguardisme (moviments, caracterñistiques, autors, obres i textos treballats a classe)
Literatura de la postguerra (gèneres: poesia i narrativa, autors, obres i textos treballats a classe)
-Gramàtica:
Vocabulari: oficis i professions, l'empresa i el comerç i l'adminsitració. Temes 6,7 i 8
Oració composta: coordinada, subordinada i juxtaposada. Tots els tipus i subtipus. La puc preguntaranalitzada o per safates.
I per entendre una mica l'Avantguardisme... aquí tenim una cançó per deixar-se anar...
Aquí teniu un article que explica d'on surt l'ortografia catalana que ben sovint ens costa tant de tenir.
www.lavanguardia.com/encatala/20130203/54365040604/100-anys-d-ortografia.html
A continuació teniu el llibre que farem servir el 2n Trimestre:
"Nocturn de Sant Felip Neri" de Sebastià Bennasar Editorial Meteora

ESCENIFICACIÓ DE MAR I CEL D'ÀNGEL GUIMERÀ.
A classe teniu una graella on penjar les escenes que trieu per escenificar. Parleu entre vosaltres i, posteriorment, farem la representació.
Estimats alumnes,
Per si algú ja s'ho vol començar a preparar, a continuació us esmeno què sortirà a l'examen final_
- L'argumentació ideològica (connectors textuals, estructura, tipus i models de textos argumentatius) (tema 2)
- Dels temes 1, 2 la gramàtica, el lèxic i l'ortografia.
- Del tema 3 només la part de gramàtica (sintagma verbal) i la de lèxic (antonímia).
CAL DIR QUE TOTHOM HA D'HAVER LLIURAT ELS TEXTOS ESCRITS: ARGUMENTATIUS I COMENTARIS LITERARIS.